Gittiğimiz cafe ve restoranlarda bazen uzun uzun ne yiyeceğimizi düşünür lakin çoklukla birebir şiparişleri veririz. Restoranların kar etmek için sizi yönlendirdiği kimi pazarlama taktikleri var. Bakalım nelermiş…
1. Menülerde para ünitesinin yazmamasının sebebi bize para harcadığımızı düşündürmemesi.
Türk lirası işaretini gördüğünüzde parayı düşünürsünüz. Para düşünmenizi istemiyorlar. Yiyecekleri düşünmenizi istiyorlar. Türk lirası işaretinin kaldırılması hafif bir ruhsal hile ancak hayli tesirli.
2. Yemek isimleri ve açıklamaları çok daha alımlı halde.
Menülerde kullanılan sözlere hiç baktınız mı? Yemek isimleri dikkat alımlı biçimde değiştirilirken yemek açıklamalarında da örneğin “sosla lezzetlendirilmiş”; “patates kızartması” eşliğinde… üzere ağız sulandırıcı sözler kullanılıyor.
3. Numaralarla oynayarak daha ucuz algısı yaratılıyor.
Neredeyse herkes bunu biliyor fakat biz yeniden de söyleyelim. Beşerler fiyatlara göz attığında, daha ucuz olanları görürler ve bilinçsizce daha fazlasını isterler. Üst seviye restoranlar ekseriyetle bunu yapmaz, zira değerli bir yere gidecekseniz, para harcadığınızı bilirsiniz, böylelikle sizinle çok fazla uğraşmaya çalışmazlar.
4. Aile isimleri insanlara çok daha cazibeli geliyor.
Hangisini satın alma olasılığınız daha yüksektir? “Büyükannenin taze mesken imali çikolatalı kurabiyesi” mi yoksa “çikolatalı kurabiye” mi? Sözlerle ortaya çıkan nostalji sizi bu kurabiyeleri denemeye motive eder.
5. Arasında uçurum fiyat olan yemekleri birebir sayfaya hatta yan yana koyarak aldatmaca yapılır.
Örneğin bir tavuk yemeği çeşidine 20 lira, başka çeşidine 30 ve başkasına 40 lira yazarak tıpkı sayfaya koyulur. Böylelikle 20 liralık tavuk yemeği çok daha ucuz ve cazipmiş üzere görünür.
6. Kendi spesiyallerini oluştururlar ve menüye eklerler.
Bu yemekler menüdeki en ilgi cazip yemekler olur. Çoklukla restoranın ismiyle anılır ve sırf birkaç gereci değiştirilerek en uygunu oymuş üzere görünür.
7. En ucuz ikinci içeceğin fiyatı olağandan daha yüksek tutulur.
Birçok insan dışarıda bir şeyler söylerken kesesini düşünür lakin çok da “fakir” görünmek istemezler. Böylelikle, en ucuz ikinci içeceği sipariş ederler. Restoranlar en ucuz ikinci içeceği daha değerli yapar. Örneğin şarapları.
8. Menüleri başınızın karışacağı halde tasarlarlar.
Tüm restoranlar bunu yapmaz lakin yapan çok yer olduğu aşikar. Bilhassa değerli olan restoranlar fiyatlarını her yere koyar ve okunması güç fontları kullanır. Bu yüzden fiyatları karşılaştırmakta zorlanırsınız. Ekseriyetle sütunları merkeze hizalarlar, bu nedenle fiyatlara ulaşmak için eser açıklamalarını okumanız gerekir.
9. “Hemen yanında” taktiğini kullanıyorlar.
Menüye baktığınızda bir kısmının epey kıymetli olduğu ortaya çıkıyor zira orada da ikinci bir numara kullanıyorlar. En yüksek kâr marjına sahip öğeleri en değerlilerin yanına koyarlar. Bu halde, değerliden uzaklaştığınızda daha yeterli bir tercihmiş üzere görünen fakat birebir vakitte restoranı en çok paraya dönüştürecek öğelere bakmaya başlarsınız.
10. Restoranlar menüye nereden baktığınızı bilir ve buna nazaran düzenler.
Araştırmalara nazaran, beşerler evvel menünün sağ üst tarafına, son olarak da menünün sol alt tarafına bakar. Böylelikle, birçok restoran en kıymetli şeyleri sağ üste koyarken, ucuz şeyleri alt ve sol tarafa koyarlar. Çoklukla daha ucuz şeyler daha küçük metindir. Bu formda menünün en berbat kısmında yer alır ve dikkatinizi daha değerli öğelere çeken öbür her şeyden daha zordur.
11. Porsiyon boyutlarını bilinmeyen tutmak için belgisiz bir lisan kullanıyorlar bu da insanlara büyük boyutları çok daha cazip gösteriyor.
Bir yere gidip olağan bir salata yahut yarım salata sipariş edebileceğinizi görebilirsiniz. Aslında bunların ne kadar büyük olduğunu bilmiyorsunuz fakat genel bir fikriniz vardır. Yarım porsiyon boyutları, tam boyutlardan daha uygun bir seçenekmiş üzere görünmesi için çoklukla menülerde gösterilir. Böylelikle, diyet yapan beşerler daha fazlasını harcarken, tam porsiyon sipariş eden beşerler bu işten daha karlı çıktıklarını düşünürler.
12. İlk sıradakiler her vakit daha karlı olanlardır.
Restoranlar menülerini kategorize etmiştir. Araştırmalar, insanların bu kategorilerdeki birinci tercihi seçme mümkünlüğünün yüksek olduğunu ortaya koymuştur. Böylelikle, restoranlar en karlı eserlerini birinci sıraya koyarlar.
Ancak bunlar restoranların makus yahut müthiş şirketler olmak için tasarladıkları bir şey değil.
Hilelerin farkında olmak, onlardan nefret etmeniz gerektiği manasına gelmez.
Kaynak: 1, 2